Hoe werkt de kinderergotherapeut?

Binnen de ergotherapie staat het kind en zijn omgeving centraal. De ontwikkeling van het bewegen is essentieel om tot goede voorwaarden te komen om te kunnen gaan leren. Door te bewegen verkent een kind de wereld om hem heen en het leert zijn lichaam te controleren.

Eerst wordt hulpvraag verder uitgediept, waarbij gekeken wordt of de oorzaak te vinden is de sensorische informatieverwerking, neuromotorische rijpheid of de mindset om nieuwe dingen te leren. Regelmatig zie ik dat de puzzelstukjes op alle vlakken liggen en samen maken dat we de hulpvraag kunnen beantwoorden. Elk kind is uniek en daarom wordt voor elk kind, in overleg met de ouders, gekeken wat er nodig is om het kind te helpen groeien en ontwikkelen.

De behandeling wordt individueel gegeven en kan bestaan uit:

•    Het leren van praktische vaardigheden zoals schrijven, knippen, aan- en uitkleden, of andere vaardigheden die het kind graag wil leren. 
•    Het stimuleren de motorische basis die nodig is om verder te kunnen ontwikkelen. 
•    Het normaliseren van onder- of overgevoeligheid voor aanraken en bewegen, of het vergroten van het inzicht in in de prikkelverwerking, zodat het kind beter kan functioneren en ontwikkelen in zijn of haar omgeving, met alle zintuiglijke prikkels die er zijn. 

Er wordt met kinderen zoveel mogelijk in een spelende vorm geoefend. Kinderen zijn immers het meest gemotiveerd als ze iets leuk vinden om te doen, en in die situatie leren ze het meeste. En omdat ieder kind en ieder gezin anders is, wordt samen met  het kind en de ouders gekeken welke ingangen en behandeltools het beste gebruikt kunnen worden in de behandeling. 

De omgeving van het kind
Een goede samenwerking met de ouders is binnen de therapie essentieel. Enerzijds omdat de ouders het verlengstuk vormen van de therapeut, om de brug te slaan naar de thuis- en school situatie. Anderzijds omdat het vaak nodig is om thuis dingen te gaan oefenen. Ergotherapie kan ook vanuit een adviserend perspectief ingezet worden;  wat heeft het kind thuis en in de klas nodig om prikkels beter te kunnen reguleren of tot een betere taak-uitvoering te komen en hoe kunnen ouders het kind stimuleren in de ontwikkeling. Indien de problemen zich vooral op school voordoen, kan de ergotherapeut ook op school observeren en de leerkracht van het kind adviseren, maar altijd in afstemming en overeenstemming met de ouders en het kind.