Schrijfrijpheid en schrijftherapie
Een kind komt in aanmerking voor (voorbereidende) schrijftraining wanneer er sprake is van:
Groep 2
- Nog wisselende voorkeurshand
- Krampachtige onrijpe pengreep
- Moeite met maken van voorbereidende schrijfoefeningen
- Twijfel of het kind klaar is voor schrijfonderwijs in groep 3
Groep 3-8
- Krampachtige onrijpe pengreep
- Letters omkeren en/of in spiegelschrift schrijven
- Moeite bij aanleren van lettervormen
- Moeite met aanleren verbonden schrift
- Slecht leesbaar handschrift
- Pijn bij het schrijven
- Traag schrijftempo
Middels een schrijfobservatie, observatie van de fijn motorische schrijfvaardigheden de kwaliteit van de schrijfvaardigheden en de mate van schrijfrijpheid in kaart gebracht. Bij ernstige schrijfproblemen kijk ik verder, of de oorzaak van de schrijfproblemen te herleiden is vanuit onrijpheid op neuromotorische vlak.
Afhankelijk van de probleemgebieden wordt in de behandeling gewerkt aan de pengreep, fijn motorische voorwaarden of neuormotorische voorwaarden die nodig zijn om tot een goede schrijfontwikkeling te komen. Hierbij wordt in sommige gevallen ook de Meskertherapie ingezet (www.meskertherapie.org). Uiteraard oefenen we ook functioneel en op een spelende manier met het schrijven, waarbij gekeken wordt welk materiaal het beste bij het kind pas (soort pen/potlood en soort liniering).