Sensorische Informatieverwerking

De zintuigen die we allemaal kennen zijn: ruiken, proeven, horen of zien. Maar er zijn ook verborgen zintuigen, zoals het evenwichtsorgaan.

Het is bijna niet voor te stellen hoe zeer onze zintuigen ons van dienst zijn. Zo kunnen ze er voor zorgen dat we wakker blijven (harde muziek aan in de auto) of juist rustig worden (met geurkaars aan in bad). En zo zijn er nog veel meer dingen waarbij onze zintuigen bepalen hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen.

Zintuigen kunnen bij de ene persoon gevoeliger reageren dan bij een ander persoon. En zo kunnen deze zintuigen een grote rol spelen bij het gedrag en de concentratie van een kind. 

Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen, willen graag wel soepel reageren op de buitenwereld, maar ze kunnen het niet. Ze worstelen vaak met een te hoge of te lage arousal als gevolg van te veel of te kort aan zintuigprikkels. Het gevolg is vaak onbegrip vanuit de omgeving. Die snapt immers niet waarom het kind zo snel boos wordt, of niet goed luistert. Daarom is het belangrijk sensorische informatieverwerkingsproblemen te (h)erkennen: zodat er hulp en begrip komt voor de problemen die het kind ondervindt.

Binnen ergotherapie brengen we de zintuiglijke prikkelverwerking in kaart om vervolgens te gaan kijken waar het kind het meest last van heeft en welke prikkels nodig zijn om juist te kunnen reguleren. Dit in kaart brengen gebeurt veelal samen met de ouders en leerkracht middels vragenlijsten en een uitgebreid gesprek met de ouders. Het doel is dan, dat de ouders hun kind in het dagelijks leven beter kunnen begeleiden in het reguleren van prikkels. Sommige zintuigprikkels, zoals evenwichtsprikkels en tasprikkels, kunnen in de therapie setting spelenderwijs worden aangepakt met als doel deze gevoeligheid te verminderen, zodat het kind ook betere basis vormt om zich op verder te kunnen ontwikkelen.