Wat is kinderergotherapie?
Kinderergotherapie richt zich op het verbeteren van activiteiten uit het dagelijks leven, thuis en op school. Hierbij kunt u denken aan de uitvoering van dagelijkse taken zoals het uit- en aankleden, maar ook aan meer school gerelateerde handelingen zoals het schrijven of het concentreren op de taken.
Er hoeft niet altijd een duidelijke of aantoonbare reden te zijn dat het kind problemen laat zien in de ontwikkeling. Soms heeft het kind een lichte achterstand zonder bekend oorzaak. Maar het kind kan dan in zijn zelfvertrouwen of zelfstandigheid toch behoorlijk belemmert worden.
Bij kinderergotherapie IK zien we kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met:
- knippen, plakken, tekenen en knutselen
- schrijven en een goede pengreep
- onderscheiden van een voorkeurshand
- puzzelen en constructiespeelgoed
- het gebruiken van bestek, eten en drinken
- veters strikken en knopen los- en vastdoen
- oog-hand coördinatie
- stilzitten, rechtop zitten en concentreren
- zelfstandig een werkje of opdracht organiseren en afmaken
- spelen alleen en/of samen
- evenwicht en hoogtes
- schommelen en fietsen aanleren
- aan- en uitkleden, wassen en afdrogen
- aangeraakt worden door anderen
- spelen met zand, klei, vingerverf e.d.
Verder zien wij ook kinderen waarbij er sprake is van stoornissen / leerproblemen waardoor er een achterstand ontstaat in het aanleren van vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn:
- DCD (Development Cooridination Disorder)
- Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
- ADHD
- Verbaal-performaal discrepantie
Bent u leerkracht en heeft u twijfels of een van uw leerlingen baat kan hebben bij ergotherapie? Vul dan de Signaleringslijst ergotherapie voor leerkrachten in. Indien het kind zich aanmeldt voor ergotherapie, is het handig als u deze lijst door de ouders mee laat nemen naar de kinderergotherapeut.