Wat is kinderergotherapie?
Kinderergotherapie kan ingezet worden bij kinderen die moeite hebben met de uitvoering van dagelijkse handelingen. Hierbij kunt u denken aan de uitvoering van dagelijkse taken zoals het uit- en aankleden, maar ook aan meer school gerelateerde handelingen zoals het schrijven of het concentreren op de taken.
Hieronder ziet u een lijstje met vaardigheden waar wij als kinderergotherapeuten ondersteuning bij kunnen bieden.
Bij kinderergotherapie IK zien we kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met:
- knippen, plakken, tekenen en knutselen
- schrijven en een goede pengreep
- onderscheiden van een voorkeurshand
- puzzelen en constructiespeelgoed
- het gebruiken van bestek, eten en drinken
- veters strikken en knopen los- en vastdoen
- oog-hand coördinatie
- stilzitten, rechtop zitten en concentreren
- zelfstandig een werkje of opdracht organiseren en afmaken
- spelen alleen en/of samen
- evenwicht en hoogtes
- schommelen en fietsen aanleren
- aan- en uitkleden, wassen en afdrogen
- aangeraakt worden door anderen
- spelen met zand, klei, vingerverf e.d.
Verder zien wij ook kinderen waarbij er sprake is van stoornissen / leerproblemen waardoor er een achterstand ontstaat in het aanleren van vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn:
- DCD (Development Cooridination Disorder)
- Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
- ADHD
- Verbaal-performaal discrepantie
Bent u leerkracht en heeft u twijfels of een van uw leerlingen baat kan hebben bij ergotherapie? Vul dan de Signaleringslijst ergotherapie voor leerkrachten in. Indien het kind zich aanmeldt voor ergotherapie, is het handig als u deze lijst door de ouders mee laat nemen naar de kinderergotherapeut.